Primary schools - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Floor Broek - WaarBenJij.nu Primary schools - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Floor Broek - WaarBenJij.nu

Primary schools

Blijf op de hoogte en volg Floor

04 Maart 2014 | Nederland, Nederland

Woensdag moesten we weer om vijf uur opstaan en rond een uur of 6 vertrokken we naar de town ships in cape town. Eigenlijk was het de bedoeling dat we dinsdag naar de basisscholen zouden gaan, maar omdat de gangsters gisteren zelfs overdag aan het schieten waren, was het veiliger om vandaag te gaan. Wij liepen die dag mee met de mensen van Ajax cape town. Zij geven de kinderen op de basisscholen les over bijvoorbeeld drugs, alcohol, hiv enz. Na deze les krijgen de kinderen een half uur de tijd om te voetballen.

Toen we na 2/3 uur rijden aankwamen werd onze groep opgedeeld in twee groepen. Elke groep ging met 1 van de twee begeleiders van ajax cape town mee. Eenmaal aangekomen op de eerste school, deden we mee met het lesje over fire. Na deze les, gingen de kinderen voetballen en konden wij vragen stellen. Na een tijdje was er pauze op de school en kwam iedereen naar buiten. Iedereen wilde op de foto en vroeg vanalles over ons en over Nederland. Toen we zeiden dat we weer weg moesten lieten ze ons niet gaan. Ik werd van alle kanten geknuffeld en vastgehouden. Ze zeiden zelfs: I'll miss you en When are you coming back!? Best raar aangezien ik ze een half uurtje heb gezien, maar het was wel ontzettend leuk!

Bij de tweede basisschool deden alleen maar jongens mee met het ajax cape town project. Hier heb ik niet met zo ontzettend veel mensen gepraat, met uitzondering van een leidinggevende. Hij ging zelfs voor ons rappen!
Verder vertelde hij dat hij het onderwijs heel belangrijk vond voor de kinderen en dat hij ze daarin graag wilde helpen.

In de middag reden we naar Stellenbosch. Daar kregen we een aantal uur vrije tijd. Daarna reden we naar Franschoek waar we met z'n allen uit eten gingen.

Op de weg terug kreeg onze auto een lekke band. Daardoor duurde het heel lang voordat we weer terug in Genadendal kwamen. Onderweg stond er opeens een paard midden op de weg, een tijdje later drie koeien en weer iets later kwam er een groepje ezels voorbij lopen. Ondanks dat de terugweg zo lang duurde was het een ontzettend gezellige en grappige terugtocht...